‘Dancing on the Edge of the Etna’ è una serie di quattro diverse mostre, eventi organizzati al White Garage tra aprile e giugno e da Gianpiero Vincenzo e Gustave Demoen. Gustave Demoen ha invitato -aantal- artisti belgi ad avere una residenza al White Garage e un momento di presentazione alla fine.
Il titolo della serie deriva dall’espressione ‘dancing on the edge of a volcano’, che significa “camminare su una linea sottile di qualcosa di brutto o grande che accade”. Questa espressione è una metafora per le mostre e, di fatto, per ogni pratica artistica. Si tratta sempre di un’eruzione di qualcosa di brutto o grande causata da un impulso dal profondo. Inoltre, Catania si trova su una zona ai margini di un vulcano: l’Etna. È sempre presente in città. Direttamente visibile o nel cibo e nella cultura. Ognuno a Catania ha una diversa relazione o amore per l’Etna: un’amante, una madre, una dea…
Un filosofo anche lui intrigato dall’Etna fu Empedocle. Durante la sua vita elaborò una filosofia che derivava dai quattro elementi: acqua, aria, fuoco e terra. Magicamente, l’Etna possiede tutti questi elementi: il fuoco attraverso il magma, l’acqua attraverso la neve, la terra e il vento.
Empedocle affermava che la morte non esisteva e che tutta la materia era formata da quattro elementi. Ci sono diversi aneddoti sulla sua morte, probabilmente inventati per deridere la sua filosofia. In alcune storie Empedocle viaggiò e cadde dal suo carro e morì per la ferita. Secondo altre storie, il filosofo annegò in mare o si impiccò. L’ultima e più interessante storia è che salì sull’Etna e si gettò nel cratere per dimostrare che era un dio. Fu chiaro che non lo era quando il vulcano sputò fuori un sandalo di bronzo.
Questa serie di storie e la nozione dei quattro elementi sono state prese come scusa per concentrarsi sempre su uno degli elementi durante una mostra. Gli artisti residenti per la prima mostra si sono concentrati sull’elemento dell’acqua. Maggiori informazioni sui loro progetti presto su questa pagina!
Curatore in residenza: Gustave Demoen
Foto: Eros Brancaleon
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Lien Debruyne
https://www.instagram.com/lien_debruyne
Lien Debruyne (°1978) is a Belgium-based photographer and visual artist who has been silently working and filling boxes and cupboards with artworks for over a decade. Debruyne studied Visual Arts, Photography at the Royal Academy of Fine Arts in Ghent, Belgium, and graduated in 2004. In 2020 she decided to break out and show her work. In 2021, she had 3 exhibitions showing her work in Ghent, Belgium.
In her black and white pictures, she captures a silent and sometimes hazy new reality. As a child, Lien Debruyne found solace and comfort in collecting little things she found lying around. Stones, dry twigs, feathers, dead insects… not only because of the look, but mainly because of the tactility of these objects. As an adult and photographer, she still collects. During long walks, she investigates the scenery and gathers little elements with her camera.
Anton Lambert
Anton Lambert (°1997, Belgium) is a Brussels based double bass player and electronic music composer. Besides his practice as a double bass player in various music ensembles such as De zwarte zusters and The One Frame Movement, he collaborates on interdisciplinary projects as an electronic musician and composer; accompanying theatre and dance performances as a live musician or creating sound installations for multi-media artworks. For his electronic music Anton Lamberts records, collects and archives all sorts of sounds which he molds and modifies; ranging from pure field recordings to heavily granulated and deconstructed textures. He bases his live shows on chance and algorithmic composition, combined with improvisation he recomposes his source material in an almost Schaeffer-esque way.
Fyllenia Grigoriou
Fyllenia Grigoriou (Greece, °1995) is a performer and dance artist based in Antwerp. She graduated from the bachelor in dance at the Royal Conservatoire of Antwerp and she is currently doing her master’s in embodied dance research. Her artistic practice revolves around language as a choreographic tool and the development of compositional and improvisational scores, by approaching the body as an archive. The use of language within her artistic practice is based on an essential desire to build a working space; a laboratory. Language appears as a working material in her research to explore the multifarious space of the poetic and to subjoin another possibility on how to approach choreography as a form of a set up improvisation. Observers and movers are invited to actuate their memory and imagination in order to reflect on their bodies, their actions and their thoughts through somatic and embodied empathy.
Dove
white garage, Via Malta, 61, Catania, CT, Italia
Richiedi informazioni sull'opera Anton Lambert & Fyllenia Grigoriou – Lien Debruyne / DANCING ON THE EDGE OF THE ETNA – Acqua